چگونگی واردات موبایل

صفحه اصلی » خدمات ما » چگونگی واردات موبایل

چگونگی واردات موبایل؟ در این مقاله مبحث واردات موبایل به کشور را زیر ذره بین برده و نحوه واردات گوشی موبایل را تشریح میکنیم. در پی تحریمهای بین المللی، خروج برندهای مطرح موبایل مانند سامسونگ از بازار کشورمان اتفاق افتاد که خلا بزرگی در بازار ایجاد کرد. قوانین سخت گیرانه واردات تلفن همراه با توجه به کمبود منابع ارزی نیز هر روز جو بازار را متشنج تر کرد.

چگونگی واردات موبایل
چگونگی واردات موبایل چگونگی واردات موبایل
چگونگی واردات موبایل

نتیجه هم این شد که واردات تلفن همراه به شکل قطره چکانی درآمد. سپس با ظهور ویروس کرونا و تعطیل شدن مدارس هم “اپلیکیشن شاد” رونمایی شد. موضوعی که خلا نداشتن گوشی هوشمند را در جامعه پررنگ تر کرد و سیل عظیمی از تقاضا برای گوشی همراه روانه بازار شد. عطش بازار روز به روز بیشتر، عرضه محصول محدودتر و نرخ ارز هم گرانتر شد. خروجی این جو نابسامان هم پرواز قیمتهای موبایل بود که همچنان نیز ادامه دارد!

علاوه بر موارد فوق، کرونا همچنین باعث کمبود جهانی کالا، بسته شدن مکرر مرز ها و محدودیت های شدید بهداشتی جهت ترانزیت بین المللی شد. نهایتا واردات گوشی از چین و دوبی، دو منبع اصلی تامین نیاز بازار کشور با چالش جدی مواجه شد. چنین شرایط نابی باعث شد تا باندهای مافیایی دلالی موبایل، کنترل بازار را بیش از پیش در دست گرفته و اوضاع بازار موبایل این چنین درهم ریخته شود. اما چگونه؟

چگونگی واردات موبایل
چگونگی واردات موبایل

قاچاق موبایل نتیجه طرح غلط مدیریت واردات!

محدودیت و اشکالات فراوان در زنجیره اصلی واردات تلفن همراه، از ثبت سفارش گرفته تا تخصیص ارز و مجوزهای مخابرات، اختلاف قیمت معناداری میان واردات گوشی بصورت قانونی و قاچاق آن بوجود آورده است. همین موضوع باعث جذابیت هر چه بیشتر قاچاق تلفن همراه شده است.

متاسفانه به‌ دلیل محدودیت‌ ارزی، دولت پولی ندارد که بخواهد مثل قبل به همه واردکنندگان تخصیص دهد. پیشتر برای واردات موبایل از دبی و چین ارز نیمایی تخصیص داده میشد، اما اکنون وارد کننده باید از ارز صادراتی استفاده کند. صادرکنندگان نیز تمایلی به برگرداندن ارز به کشور ندارند!

واردات موبایل به کشور نسبت به سال 98 افت شدیدی داشته است. در سال 98 بالغ بر ۴/ ۲ میلیارد یورو ارز برای واردات موبایل تخصیص داده شد و این در حالی است که در سال 99 معادل ۵/ ۱ میلیارد یورو قرار بود تخصیص داده شود.

چگونگی واردات موبایل
چگونگی واردات موبایل

چگونگی واردات موبایل

قاچاق تلفن همراه از مسیر چمدانهای مسافری!

طبق گزارشات رسمی بیش از 600 هزار دستگاه تلفن همراه در سال 99 بدون اینکه از مسیر گمرکات رسمی کشور عبور کرده باشد بدست مصرف کننده رسیده است. سوال اینجاست که اصلا کجا و چگونه این تعداد موئبایل قاچاق رجیستر میشوند؟ قاچاق موبایل در کشور ظاهرا بصورت مسافری و با ثبت اطلاعات مسافران ورودی به کشور انجام میشود. البته عجیب است که در زمان ‌شیوع کرونا که پروازها لغو بوده، چگونه این تعداد تلفن همراه بصورت مسافری قاچاق شده است؟

حتی اگر مسافرت‌ خارجی هم برقرار باشد، طبق قانون هر مسافر فقط میتواند یک تلفن همراه برای مصرف وارد کشور کند. در اینجا ظاهرا این باند قاچاق، به نام مسافر و با استفاده از اطلاعات اشخاص متعدد، به نوعی حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کرده و کد فعالسازی را نیز دریافت میکند!

عمده این قاچاق موبایل نیز از طریق مرزهای غربی کشور یعنی عراق و کردستان اتفاق می افتد. قبلا با سر و صدای زیاد ادعا میشد که با اجرای طرح رجیستری، بازار قاچاق تلفن همراه از بین میرود. اما براستی چرا چنین نشد؟

به نظر میرسد که باید دست یک باند مافیایی قدرتمند در کار باشد که میتواند این تعداد تلفن همراه را از رویه مسافری قاچاق کرده، حقوق و عوارض گمرکی را نیز پرداخت کند و دست آخر رجیستری و کد فعالسازی را هم دریافت نماید!

طبق آخرین گزارش ها 408 هزار دستگاه تلفن همراه گرانقیمت (بالای 300 دلار) به تازگی از کانال قاچاق وارد کشور شده است. یعنی با یک حساب سرانگشتی 100 میلیون دلار ارز به همین سادگی از کشور خارج شده! و علاوه بر آن یک ریال هم مالیات به دولت پرداخت نشده است!

علاوه بر دولت، واردکننده رسمی و مصرف‌کننده هم متضرر می‌شوند. وارد کننده رسمی که هرگز توان رقابت با کانال قاچاق را ندارد. مصرف کننده نیز از خدمات پس از فروش برخوردار نمی‌شود. بدتر اینکه مصرف کننده اصلاً نمی‌داند که گوشی رجیستر شده ای را که میخرد، قاچاق بوده و گارانتی ندارد! به احتمال فراوان نیز گوشیهای قاچاق، پس از مدتی از سوی سامانه همتا از کار می افتند!

سامانه 124 و سامانه همتا!

چگونگی واردات موبایل
چگونگی واردات موبایل

اما خالی از لطف نیست که نگاهی هم به رویه های نظارتی دولت داشته باشیم. سامانه 124 به آدرس www.124.ir به منظور افزایش شفافیت در خصوص قیمت کالاها و خدماتی است که شهروندان بصورت روزانه با آن‌ها سروکار دارند. یعنی قیمت مصوب کالا را به شما اعلام میکند. سامانه همتا نیز به آدرس www.hamtainfo.ntsw.ir به‌منظور مبارزه با قاچاق تلفن همراه و سایر دستگاه‌های دارای سیم‌کارت، به شما میگوید که گوشی خریداری شده، قانونی وارد شده یا قاچاق است.

چگونگی واردات موبایل
چگونگی واردات موبایل

انجمن واردکنندگان به‌دنبال این است که قیمت موبایل‌ها توسط پیامک برای هر مصرف کننده ارسال شود. در همین راستا سازمان حمایت به سامانه همتا و مرکز تجارت الکترونیک دستور داده که زمانی که واردکننده کالا را ترخیص می‌کند، قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ ثبت ‌شود. بعدا وقتی مصرف‌کننده گوشی را روشن می‌کند، براساس شناسه IMEI گوشی و برای هر سریال خاص، قیمت گوشی و اینکه از کدام واردکننده خریداری شده برایش پیامک میشود.

نکته جالب در این طرح مانند بسیاری از طرحهای نظارتی کم اثر دیگر، این است که بجای اینکه نظارت از بالا به پایین در سیستم اعمال شود، برعکس از سمت مصرف کننده از پایین به بالا باید اتفاق می افتد! یعنی بجای اینکه چلوی قاچاق گوشی آن هم در این حجم وسیع در مبادی ورودی گرفته شود، به هر شکلی این موبایل ها وارد کشور شده و بعدا از مصرف کننده میخواهند که بررسی کرده و پیگیر شکایت شود!

یعنی مصرف کننده بعد از ارسال پیامک، تازه متوجه میشود که سرش کلاه رفته و گوشی قاچاق بدون گارانتی خریده که احتمالا از طرف سامانه همتا از کار می افتد! حالا این شخص باید به دنبال مسیر آزار دهنده، زمانبر و پر هزینه شکایت و احقاق حق خود برود و مثلا از یک خرده فروش جزء شکایت کند! آیا با این روش مشکل قاچاق تلفن همراه به کشور حل میشود؟

چگونگی واردات موبایل
چگونگی واردات موبایل

آموزش نحوه واردات گوشی موبایل بصورت عمده

اکنون پس از بررسی وضعیت بازار، به آموزش واردات موبایل در شرایط فعلی میپردازیم. شما برای وارد کردن گوشی همراه به صورت قانونی و تجاری (نه استفاده شخصی)، باید ابتدا مجوز ثبت سفارش و کارت بازرگانی داشته باشید. مطالعه مطالب زیر میتواند به شما کمک کند.

همه چیز درباره کارت بازرگانی از جمله نحوه ثبت نام و تمدید کارت را در این مقاله بخوانید. کارت بازرگانی چیست

آموزش ثبت سفارش و سایر مراحل واردات را در این مقاله بخوانید. آموزش گام به گام مراحل واردات کالا

همچنین جهت آشنایی با مراحل ترخیص گمرکی میتوانید مقاله روبرو را بخوانید. مراحل ترخیص کالا از گمرک

هزینه های واردات گوشی چیست؟

شما میتوانید ارزش محموله وارداتی خود را در سایت گمرک ایران به آدرس www.irica.gov.ir و در قسمت ارزش کالا (TSC) محاسبه کنید. برای این کار نیاز به  کد تعرفه برندهای مختلف گوشی دارید. هزینه های گمرکی شما برای هر محموله شامل سه مورد زیر است:

  1. تعرفه واردات گمرکی که 5% است
  2. مالیات بر ارزش افزوده که 9% است
  3. مالیات علی الحساب که 4% است

بهتر است برای این کار از مشاوره یک شرکت ترخیص کالا استفاده کنید. اما پیشنهاد میکنیم حتما قبل از گرفتن هر نوع خدمات بازرگانی در صادرات و واردات، مقاله خدمات بازرگانی به روش خطرناک را مطالعه کنید.

چگونگی واردات موبایل
چگونگی واردات موبایل

تخصیص ارز برای واردات موبایل

قرار بود نرخ ارز برای موبایل های زیر ۳۰۰ دلار ۴۳۵۰ تومان و موبایل های بالای ۳۰۰ دلار به نرخ ۷۵۰۰ تومان باشد. برای مدتی هم واردات تلفن همراه با این سوبسیدهای ارزی انجام شد. اما با توجه به خوردن کفگیر دولت به ته دیگ در مقوله تامین ارز، و همچنین فسادها و رانتهای ایجاد شده، این سوبسیدها قطع شد. اکنون فقط با ارز صادراتی (در واقع ارز با نرخ بازار آزاد)، آن هم اگر پیدا کنید، قادر به واردات خواهید بود.

اگر با سامانه نیما و گروهبندی کالاهای وارداتی جهت تخصیص ارز آشنایی ندارید، این مقاله را بخوانید. سامانه نیما چیست

جمع بندی

سخت گیری در واردات تلفن همراه و محدودیت در تخصیص ارز، باعث شده تا بازار همزمان با کمبود کالا، گرانی افسار گسیخته و گسترش قاچاق به این وضع آشفته دچار شود. آیا واقعا طرحهای این چنینی تحت عنوان مدیریت واردات کالا، تا به حال به ذهن کشورهای توسعه یافته و دارای اقتصاد نیرومند نرسیده است؟ متاسفانه هزینه کمر شکن این شوکهای اقتصادی همیشه بر دوش مصرف کننده است. برای درک بهتر آسیبهای طرح مدیریت واردات، میتوانید مقاله های واردات خودرو، واردات لوازم خانگی و واردات نهاده های دامی را نیز بخوانید.

چگونگی واردات موبایل
چگونگی واردات موبایل

به خاطر داشته باشید که در دنیای امرور بازرگانی بین الملل شما نیاز به مطالعه و آموزش مستمر دارید. خواندن مقاله بهترین دوره آموزش بازرگانی میتواند برای انتخاب یک مسیر آموزشی بهینه در تجارت خارجی به شما کمک کند.

چنانچه هر گونه سوالی در زمینه بازرگانی بین الملل دارید، میتوانید در صفحه مشاوره صادرات و واردات بصورت رایگان مطرح کرده و از ما جواب بگیرید. همچنین جهت آشنایی با خدمات بازرگانی که ما ارائه میدهیم، میتوانید صفحه خدمات شرکت پرتوتجارت را مشاهده کنید.

چگونگی واردات موبایل
چگونگی واردات موبایل

شرکت پرتوتجارت سپهر دوازدهم

شرکت پرتوتجارت سپهر دوازدهم مسئول انجام کلیه تشریفات گمرکی و ترخیص کالا بازرگانان و واردکنندگان است و در صورت تمایلِ صاحبان کالا، این شرکت مشاوره و خدمات مناسبی را در زمینه خرید کالا از مبدا تولید، تعیین تعرفه کالا، اخذ مجوزهای ورودی، ثبت سفارش، حمل کالا و مسیریابی مطمئن، اخذ مجوزهای ترخیص از جمله استاندارد، بهداشت، بیمه کالا از مبدا تا مقصد، حمل داخلی و… ارائه میدهد. شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره با شماره 09155462056 تماس بگیرید.

محمد رجبی

محمد رجبی

شرکت پرتوتجارت سپهر دوازدهم

17 پاسخ

  1. It¦s actually a great and useful piece of info. I¦m glad that you simply shared this helpful info with us. Please stay us up to date like this. Thank you for sharing.

  2. you are really a good webmaster. The site loading speed is amazing. It seems that you’re doing any unique trick. In addition, The contents are masterwork. you’ve done a great job on this topic!

  3. Thanks , I have recently been searching for info about this subject for ages and yours is the greatest I have discovered till now. But, what about the bottom line? Are you sure about the source?

  4. Very nice info and straight to the point. I am not sure if this is in fact the best place to ask but do you guys have any thoughts on where to employ some professional writers? Thanks in advance 🙂

  5. I think this site has some rattling superb info for everyone. “The penalty of success is to be bored by the attentions of people who formerly snubbed you.” by Mary Wilson Little.

  6. Whats Going down i’m new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It positively useful and it has aided me out loads. I hope to give a contribution & help different users like its helped me. Great job.

  7. Hey! Do you know if they make any plugins to assist with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good results. If you know of any please share. Cheers!

  8. Hi, Neat post. There is an issue with your website in web explorer, could check this?K IE still is the market chief and a huge component to other people will omit your fantastic writing due to this problem.

  9. Hey there! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months of hard work due to no back up. Do you have any solutions to protect against hackers?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *