واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک

صفحه اصلی » خدمات ما » واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک

واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک یکی از بیشترین محصولات و کالاهای وارداتی به کشور ما می باشد. این مواد دارای تنوع بسیار گسترده ای هستند و در کارخانه های تولیدی گوناگونی کاربرد دارند.

واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک

واردات ، حمل و ترخیص مواد شیمیایی کاری تخصصی است که نیازمند داشتن تجربه و و دانش زیادی در این زمینه دارد چرا که این محصولات دارای انواع وسیعی هستند و کوچکترین اشتباهی در زمان تشخیص HS کد کالا می تواند هزینه های زیادی را در آینده بر واردکننده کالا اعمال کند.

واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک
واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک

واردات برخی از مواد شیمایی جزو کالاهای ممنوعه است و محدودیت برای واردات آن وجود دارد. در صورتی که قصد واردات هر نوع کالای شیمیایی دارید ابتدا می بایست از سازمان ها و نهادهای مربوطه استعلام گرفته شود تا مطمئن شوید که امکان واردات و ترخیص این کالاها وجود دارد.

واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک
واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک

نکته : واردات و ترخیص هرگونه ماده شیمیایی فاقد برچسب کشوری ماده شیمیایی ممنوع می باشد.

از نظر گمرک ایران چه موادی جزو مواد شیمیایی صنعتی شناخته می شوند

بر اساس دسته بندی گمرک می توان گفت که کلیه اقلام، کالاها و مواد اولیه از کد تعرفه 2801 تا 382600 موجود در قسمت ششم فصل ۲۸ تا ۳۸ از کتاب مقررات صادرات و واردات به عنوان محصولات و مواد شیمیای یا صنایع وابسته یاد می شوند.

واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک
واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک

اداراتی که جهت واردات و ترخیص مواد شیمیایی نیاز به دریافت مجوز از آن ها خواهید بود

  • مواد شیمیایی متحرقه ( وزارت کشور )
  • مواد شیمیایی که کاربرد آموزشی دارند ( وزارت آموزش عالی )
  • مواد شیمیایی که در تولید دارو ها ( وزارت بهداشت )
  • مواد شیمیایی آفت کش، تقویت کننده خاک، کود و… ( وزارت جهاد کشاورزی )
  • مواد شیمیایی که برای آب و فاضلاب شهری ( وزارت نیرو )
  • مواد شیمیایی مورد استفاده در کارخانه های نفتی و حفاری ( وزارت معدن و تجارت )

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا

پس از دریافت ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت ایران باید نسبت به تنظیم مدارک اقدام نمود. مدارک برای ترخیص کالا به سه دسته تقسیم بندی می شوند.

واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک
واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک
دسته اول : مدارک مربوط به کالا
  • ترخیصیه
  • قبض انبار
  • بارنامه
  • پیش فاکتور یا پروفرما اینویس
  • فاکتور- سیاهه بازرگانی ( فاکتور تجاری )
  • گواهی مبدأ
  • ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت
  • بیمه نامه در صورت لزوم و سایر اسناد و گواهی های لازم

در ادامه جهت مشاهده بیمه حمل ، گواهی بازرسی وارد شوید

دسته دوم : مدارک مربوط به صاحب کالا
  • اصل کارت بازرگانی
  • اصل کارت ملی مدیر عامل شرکت یا اصل کارت ملی شخص حقیقی
  • کپی کارت بازرگانی
  • کپی کارت ملی مربوط به صاحب کالا
دسته سوم : مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی وکالت نامه محضری
  • اصل و کپی معرفی نامه برای گمرک مربوطه

نکته :

داشتن کارت بازرگانی در اکثر کشورها برای اینکه به عنوان واردکننده و تاجر شناخته شوید نیاز به اخذ کارت بازرگانی دارید. این فرآیند برای تبدیل شدن به یک واردکننده فقط یک بار انجام می شود ولی تمدید آن با توجه به شرایط و ضوابط هر کشور متفاوت است.

پر مصرف ترین عناصر شیمیایی

  • سولفوریک اسید
  • نیتروژن
  • اکسیژن
  • اتیلن
  • آهک
  • آمونیاک
  • اسید فسفریک
  • سدیم هیدروکسید ( سود سوزآور )
  • پروپیلن
  • گاز کلر
  • سدیم کربنات
  • اوره
  • نیتریک اسید
  • آمونیوم نیترات
  • اتیلن دی کلراید و …

یکی از نکات مهم برای واردات مواد شیمیایی صنعتی شرایط نگهداری آن هاست. و باید در شرایط دمایی خنک و کاملا خشک نگهداری شوند. چرا که ممکن است ساختار آن ها با تغییرات دما، تغییر کند.

واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک
واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک

آیین نامه طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی کشور

به استناد تبصره ۲ ماده واحد قانون اصلاح بند ۲ ماده ۱ قانون تشکیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سال ۱۳۷۵ و حوزه کاری شماره پنج رهیافت راهبردی مدیریت بین المالی مواد شیمیایی ( SAICM ) مبنی بر اجرا سیستم هماهنگ جهانی برای طبقه بندی و برچسب زنی مواد شیمیایی و به منظور ارتقا سطح آگاهی و اطلاعات کلیه افرادی که با تولید عرضه حمل و نقل و نگهداری و مصرف مواد شیمیایی در سطح کشور در ارتباط می باشند

و با هدف پیشگیری و کاهش عوارض و آسیب های ناشی از کار با مواد شیمیایی و کاستن از بار حوادث شیمیایی و مخاطرات زیست محیطی این آیین نامه با عنوان آیین نامه طبقه بندی و برچسب گذاری موادشیمیایی کشور تهیه و تدوین و به شرح ذیل اعلام می گردد.

فصل اول : تعاریف

ماده ۱ )

ماده شیمیایی ترکیب یا ماده ای با منشاء معدنی یا آلی که حداقل دارای یک عنصر شیمیایی بوده و به اشکال مختلف اعم از گاز، بخار، مایع یا جامد دیده می شوند.

ماده ۲ )

ماده شیمیایی خطرناک عبارت از ماده شیمیایی است که می تواند باعث ایجاد خطرات بیولوژیک و با آسیب های فیزیکی برای موجودات زنده و محیط زیست شود.

ماده ۳ )

آفت کش به ماده ای با منشاء طبیعی با صناعی اطلاق می شود که برای مبارزه و کنترل آفات به کار می رود.

ماده ۴ )

برچسب ماده شیمیایی مجموعه ای از علائم، نمادها، حروف و عبارات هشدار دهنده و آگاه کننده در مورد خصوصیات خطرات موادشیمیایی و اقدامات ایمنی و حفاظتی در مقابل آن ها می باشد که بر روی ظروف و یا بسته های حاوی مواد شیمیایی الصاق می گردد.

ماده ۵ )

برچسب کشوری ماده شیمیایی : عبارت از برچسبی است که طبق اصول دستورالعمل کشوری طبقه بندی و برچسب گذاری موادشیمیایی به زبان فارسی تهیه و بر روی ظروف حاوی مواد شیمیایی الصاق می گردد.

ماده ۶ )

SAICM : مخفف عبارت tstrategic Approach international chemicals managemen و به مفهوم رهیافت راهبردی مدیریت بین المللی موادشیمیایی می باشد.

ماده ۷ )

GHS : مخفف عبارت Globally Harmonized system که در این آیین نامه به معنی نظام هماهنگ بین المللی طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی می باشد. 

ماده ۸ )

مخاطرات زیست محیطی وضعیت یا موقعیتی که دارای تهدید برای محیط زیست پیرامون است.

فصل دوم : اهداف و وظایف

ماده ۹ )

هدف : هدف از این آیین نامه برقراری شیوه ای مناسب به منظور طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی تولیدی و مصرفی کشور می باشد.

ماده ۱۰ )

اصول و نحوه عمل جهت تعیین و الصاق برچسب براساس رهنمودهای سیستم براساس GHS استوار می باشد.

ماده ۱۱ )

مسئولیت تهیه فهرست مواد شیمیایی مشمول این آیین نامه بر عهده کارگروهی متشکل از اعضاء مندرج در ماده ۱۱ می باشد.

ماده ۱۲ )

بررسی اطلاعات مواد شیمیایی مشمول دریافت برچسب کشوری و صدور آن بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.

تبصره ۱ )

طبق ماده ۳۵ آیین نامه اجرای قانون حفظ نباتات، بررسی مشخصات آفت کش ها کافی السابق برعهده هیئت نظارت بر سموم و صدور برچسب آن ها مطابق این آیین نامه خواهد بود.

تبصره ۲ )

کلیه ویژگی های فیزیکی برچسب کشوری مواد شیمیایی از جمله شکل، رنگ، ابعاد، توسط کمیته کشوری طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی تدوین و پس از تصویب در کمیته ملی، توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به عنوان استاندارد ملی اعلام می گردد.

ماده ۱۳ )

وزارتخانه های بازرگانی صنایع و معاون و جهاد کشاورزی حسب مورد موظف می باشند فهرست کلیه مواد شیمیایی مشمول این آیین نامه را به طریق مقتضی به تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادرکنندگان مواد و کالاهای شیمیایی اعلام نماید.

ماده ۱۴ )

تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان مواد شیمیایی باید قبل از ورود، صدور و عرضه هرگونه مواد شیمیایی، مشخصات آن ها را به منظور بررسی جهت صدور برچسب کشوری به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمایند.

ماده ۱۵ )

کلیه تولیدکنندگان مواد شیمیایی اعم از دولتی و خصوصی موظف به رعایت مفاد دستورالعمل کشوری طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی می باشند.

ماده ۱۶ )

نظارت بر مواد و فراورده های شیمیایی از جنبه دارا بودن برچسب کشوری مواد شیمیایی در مراکز تولیدی – صنعتی کارگاه ها، جایگاه ها و انبارهای نگهداری کالا و مراکز فروش بر عهده بازرسین کار و بهداشت حرفه ای می باشد.

ماده ۱۷ )

واردات و ترخیص هرگونه ماده شیمیایی فاقد برچسب کشوری ماده شیمیایی ممنوع می باشد.

تبصره )

کسرکات کشور برحسب اجرای بند فوق کنترل و نظارت لازم را اعمال خواهند نمود.

ماده ۱۸ )

برچسب کلیه مواد شیمیایی صادراتی مشمول این آیین نامه علاوه بر زبان فارسی، در صورت درخواست می تواند به زبان کشور مقصد نیز باشد.

ماده ۱۹ )

کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد شیمیایی در خصوص ظروف آلوده به موادشیمیایی، ضمن رعایت دستورالعمل کشوری طبقه بندی و برچسب گذاری مواد ۷ قانون مدیریت پسماندها نیز می باشند.

تبصره ۱ )

کلیه واردکنندگان مواد شیمیایی کنوانسیون روتردام، استکهلم و بازل علاوه بر الصاق برچسب موضوع این آیین نامه ملزم به رعایت مفاد کنفوانسیون های مزبور می باشند.

تبصره ۲ )

مفاد این آیین نامه جهت کلیه مواد شیمیایی تاریخ گذشته و یا تبدیل شده به پسماند نیز لازم الاجرا است.

ماده ۲۰ )

مواد شیمیایی پرتوزا و دارویی مشمول مفاد این آیین نامه نخواهند بود.

ماده ۲۱ )

خواص و مشخصات هر ماده شیمیایی باید با برچسب کشوری ظرف آن مطابقت داشته باشد.

ماده ۲۲ )

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مبادرت به جعل برچسب و یا تخطی از ماده ۲۱ نمایند، نمایند مشمول مجازات و جرائمی که در قانون پیش بینی می گردد خواهند شد.

ماده ۲۳ )

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مشارکت وزارت کار و امور اجتماعی برنامه های آموزشی در خصوص آشنایی شاغلین با برچسب مواد شیمیایی را تهیه و اجرا خواهند نمود.

ماده ۲۴ )

مسئولیت نظارت برحسن اجرای این آیین نامه بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد.

شرکت پرتوتجارت سپهر دوازدهم

شرکت پرتوتجارت با سالها سابقه و همکاری با کارشناسان کاردان در زمینه تجارت و بازرگانی، صادرات و واردات، می تواند راهنمای شما در تمامی امور بازرگانی باشد. از خدمات این شرکت تجاری می توان به مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش، انجام حواله های بانکی، خرید کالا، انجام تشریفات اداری گمرک و پیگیری اسناد، حمل و نقل کالا و … اشاره کرد. پیشنهاد ما درحوزه بازرگانی این می باشد که امور بازرگانی خود را به ترخیص کاران و کارشناسان در این زمینه بسپارید. تا از تجارتی امن و قانونی در اسرع وقت بهره مند شوید.

شما عزیزان می توانید برای هرگونه پرسش و پاسخ در خصوص  واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک   به صورت رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک
واردات و ترخیص مواد شیمیایی از گمرک
محمد رجبی

محمد رجبی

شرکت پرتوتجارت سپهر دوازدهم

29 پاسخ

  1. Wow! This could be one particular of the most beneficial blogs We have ever arrive across on this subject. Basically Fantastic. I’m also a specialist in this topic so I can understand your effort.

  2. Thank you a lot for sharing this with all folks you really realize what you are talking about! Bookmarked. Kindly additionally talk over with my web site =). We may have a link change arrangement among us!

  3. I’ve been browsing online more than 3 hours nowadays, but I never discovered any attention-grabbing article like yours. It?¦s beautiful worth enough for me. Personally, if all web owners and bloggers made excellent content material as you probably did, the internet will probably be much more helpful than ever before.

  4. We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your website offered us with valuable information to work on. You’ve done an impressive job and our entire community will be grateful to you.

  5. My partner and I stumbled over here by a different website and thought I should check things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to looking over your web page repeatedly.

  6. I do agree with all the ideas you have presented in your post. They’re very convincing and will certainly work. Still, the posts are very short for starters. Could you please extend them a little from next time? Thanks for the post.

  7. I like what you guys are up also. Such smart work and reporting! Keep up the excellent works guys I’ve incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my web site :).

  8. After study a number of of the blog posts on your web site now, and I actually like your means of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site checklist and can be checking back soon. Pls check out my website as well and let me know what you think.

  9. Its like you read my mind! You seem to grasp so much approximately this, such as you wrote the e-book in it or something. I feel that you simply could do with some to pressure the message house a little bit, but instead of that, that is wonderful blog. A fantastic read. I will certainly be back.

  10. That is the proper blog for anyone who needs to seek out out about this topic. You understand so much its virtually exhausting to argue with you (not that I actually would need…HaHa). You definitely put a brand new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, just nice!

  11. This is the right blog for anyone who wants to find out about this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I actually would want…HaHa). You definitely put a new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, just great!

  12. I do not even understand how I stopped up right here, however I thought this post was once good. I don’t realize who you are but certainly you are going to a well-known blogger when you are not already 😉 Cheers!

  13. I’m truly enjoying the design and layout of your blog. It’s a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme? Excellent work!

  14. My wife and i were so peaceful that Emmanuel could carry out his homework out of the ideas he grabbed from your own site. It’s not at all simplistic to just always be freely giving methods which some others might have been trying to sell. We figure out we need you to be grateful to for that. All of the illustrations you’ve made, the simple blog menu, the friendships you make it easier to instill – it’s got many overwhelming, and it’s leading our son in addition to our family imagine that this article is exciting, and that’s very important. Thank you for all the pieces!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *