آمازون بهتر است یا علی بابا؟

صفحه اصلی » مقالات » آمازون بهتر است یا علی بابا؟

آمازون بهتر است یا علی بابا؟
آمازون و علی بابا غول های بازار در فضای صنعت تجارت الکترونیک هستن. آمازون در سال 1990 به عنوان کتاب فروشی کار خودشو آغاز کرد. در حالی که علی بابا پنج سال بعدش وارد بازار شد. در حال حاضر رقابت سختی بین این دو شرکت وجود داره، چون هر دو به دنبال بازارهای جدیدی برای گسترش هستن. اینکه علی بابا با آمازون چه تفاوت هایی با هم دارن و کدوم برای خرید و فروش محصولات بهتره؟ تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

آمازون بهتر است یا علی بابا؟
آمازون بهتر است یا علی بابا؟

معرفی غول های برتر فروش آنلاین محصول در دنیا

وقتی به دو شرکت آمازون و علی بابا از بالا نگاه میکنیم، متوجه یه سری شباهت ها میشیم.

 هر دو از شرکت های بزرگ در عرصه تجارت الکترونیک هستن که از داشتن رقبای زیاد لذت میبرن. درسته که سهم بازارشون ممکنه درصدی از هم متفاوت باشه (آمازون مالک 39٪ از کل فروش تجارت الکترونیک در ایالات متحده و علی بابا مالک 58.2٪ از کل سهام تجارت الکترونیک در چین)، اما هر دو شرکت تونستن یه برند قوی در قلمرو خود ایجاد کنن. در ابتدا بیایید با ویژگی های مشترک این دو شرکت آشنا بشیم.

هر دو نه تنها پلتفرم های فروش هستن، بلکه پلتفرم های رسانه ای و اولین نقطه شناخته شدن بسیاری از برندها محسوب میشن. تا جایی که آمازون و علی بابا برای کشف محصول از گوگل و فیسبوک هم پیشی گرفتن. به عنوان مثال، از سال 2015 تا 2018، آمازون از نظر جستجوی محصول از 46 درصد به 54 درصد رشد کرد، در حالی که گوگل از 54 درصد به 46 درصد کاهش یافت.

در بحث اینکه آمازون بهتر است یا علی بابا میدانیم هر دو شرکت محصولات و خدماتی رو ارائه میدن که شامل ده‌ها مدل تجاری مختلف میشن. آمازون سعی داره که تجارت 400 میلیارد دلاری در فروش رو اونقدر رشد بده که به بزرگترین شرکت در سراسر جهان تبدیل بشه.

 در عوض علی بابا هدفش اینه که تا سال 2035، افزایش درآمد غیر چینی رو از 10 درصد به 50 درصد برسونه.
هر دو شرکت سعی در گسترش بازار بین المللی دارن. آمازون قصد داره تا سال 2025، به بیش از 100 بازار گسترش پیدا کنه و سرمایه گذاری های زیادی هم انجام بده. آخرین خبر اینه که به تازگی تجارت خودشو در ترکیه افتتاح کرده.

 از سوی دیگه، علی بابا، گسترش بازار از طریق خرید و فروش در اروپا و آفریقا رو مورد هدف قرار داده. بنیانگذار علی بابا یه صندوق 10 میلیون دلاری کارآفرینان جوان آفریقایی رو راه اندازی کرده که این سرمایه گذاری برای حمایت از مشاغل آنلاین استفاده میشه.

آمازون بهتر است یا علی بابا؟
آمازون بهتر است یا علی بابا؟

معرفی آمازون

وقتی مقیاس و گستردگی آمازون امروزی رو در نظر میگیریم، خیلی سخته که باور کنیم که همه چیز از یه گاراژ اجاره ای شروع شده. جف بزوس در دوران دانشجویی قصد داشت که فیزیک یا ریاضیات حرفه ای رو دنبال کنه. تا اینکه با یه معادله دیفرانسیل جزئی روبرو شد که نتونست اون رو حل کنه. 

به طوری که با هم اتاقی هاش سه ساعت در تلاش برای یافتن پاسخ این معادله بودن. در نهایت تصمیم گرفتن از همکلاسی دیگری به نام سامانتا کمک بگیرن. سامانتا معادله رو خیلی سریع و به ظاهر آسون رو حل کرد. در اون لحظه بزوس متوجه شد که در رشته های ریاضی یا فیزیک موفق نمیشه. سرانجام در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر از پرینستون فارغ التحصیل شد. 

درسال 1994 بزوس با 10 هزار دلار از پول خودش تصمیم گرفت که یه کتاب فروشی آنلاین راه بندازه. او و همسرش مک کنزی، همراه با یه کارمند دیگه، کتاب فروشی رو در گاراژ اجاره‌ای اداره میکردن.

در روزهای اولیه، بزوس کتاب‌ها رو خودش بسته‌بندی و به اداره پست منتقل میکرد. تاجایی که با پیشرفت شرکت، تصمیم گرفت که یه اسمی برای کتابفروشی انتخاب کنه. او اسم شرکت رو آمازون که نام بزرگترین رودخانه جهان هست، گذاشت.

 هدف او این بود که شرکت رو به بزرگترین کتابفروشی جهان تبدیل کنه. همچنین معتقد بود که این اسم این مزیت رو به شرکت میده که در بالاترین لیست حروف الفبا قرار بگیره. 26 سال بعدش آمازون توانست، از کتابفروش به بازار تجارت الکترونیک پیشرو در جهان تبدیل شد.

در بحث آمازون بهتر است یا علی بابا این یکی از امتیاز های مثبت این شرکت است.

حتی به گفته بزوس، ساخت «فروشگاه همه چیز» از اول جزء اهداف بلند مدت بود. آمازون به فروشندگان شخص ثالث اجازه داد تا کالاهای خودشون رو از طریق سایت جا به جا کنن و در نتیجه وارد حوزه کاملاً جدیدی از تجارت شد. در چهار ماه اول، بیش از 250 هزار مشتری از طریق شخص ثالث در آمازون محصول خریداری کردن. بابت این موفقیت، آمازون ارسال رایگان دو روزه برای هر سفارش رو به همراه سایر مزایا ارائه داد. اکنون بیش از 310 میلیون عضو فعال در سراسر جهان داره.

در آمازون بهتر است یا علی بابا تفاوت در نوع هدف ها است چرا که آمازون یه شرکت جاه طلب هست که رویاهایی برای تغییر جهان داره. در واقع، قصد داره سفرهای فضایی رو برای مردم عادی مقرون به صرفه کنه. تا اونجایی که به تجارت الکترونیک مربوط میشه، آمازون میخواد به سرعت در کشورهای دیگه گسترش پیدا کنه. در عین حال، نوآوری و سرمایه گذاری های زیادی در تک تک بخش های شرکت از جمله هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و غیره انجام میده.

آمازون بهتر است یا علی بابا؟
آمازون بهتر است یا علی بابا؟

معرفی سایت علی بابا چین

جک ما، بنیان گذار شرکت علی بابا در سال 1964 در چین متولد شد. در دوران کودکی با ارائه تورهای هانگژو به گردشگران، زبان انگلیسی یاد گرفت. با گذشت زمان به اینترنت و تکنولوژی علاقه مند شد و دنبال راهی بود که از این طریق به مشاغل کوچک کمک کنه.

 تا اینکه یه روزی در کافه ای در سانفرانسیسکو نشسته بود و به نام شرکت فکر میکرد. برای تأیید جذابیت نام، از یکی از پیشخدمت های کافه پرسید که آیا معنای علی بابا رو میدونه یا نه. پیشخدمت گفت بله، این نام به معنای باز کردن مشکل هستش. اینجا بود که جک ما تصمیم قطعی برای راه اندازی شرکت خود گرفت.

در سال 1999جک ما و دوستانش که از طریق تدریس زبان انگلیسی ماهانه 12 دلار درآمد داشتن، در یه آپارتمان کوچک گرد هم اومدن تا علی بابا رو تشکیل بدن. هر شب صدها ایمیل ارسال میکردن و به سؤالات مشتریان آمریکایی پاسخ میدادن و مبلغ ناچیز 6 دلار در ماه کسب میکردن. جاه طلبی های جک ما باعث شد که این شرکت در جهت کمک به کارآفرینان کوچک برای فروش محصولات خودشون در مقیاس جهانی تأسیس شد.

استراتژی او از همون ابتدا این بود که یه شرکتی رو راه اندازی کنه که مشتری مجبور نباشه، جای دیگه بره. شرکت علی بابا تنها در سه ‌ماهه اول سال 2017 به درآمد 5 میلیارد دلاری تبدیل شد که رشد 60 درصدی نسبت به سال گذشته رو نشون داد. علی بابا به اندازه آمازون جاه طلب نیست. تنها چیزی که میخواد اینه که فروشندگان چینی رو توانمند و اون ها رو به خریداران محلی و جهانی متصل کنه. در حال حاضر، علی بابا جزء بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک جهان است که حدود 779 میلیون نفر فروشنده فعال داره.

آمازون بهتر است یا علی بابا؟
آمازون بهتر است یا علی بابا؟

مزیت آمازون نسبت به علی بابا چیست؟

در بحث مزیت ها و اینکه آمازون بهتر است یا علی بابا ، آمازون با وجود میلیون‌ها فروشنده بیشتر شبیه یه خرده فروش آنلاین عمل میکنه تا یه بازار. آمازون یه سیستم تکمیلی FBA رو برای فروشندگان طراحی کرده. به این صورت که فروشندگان تحت این برنامه، سهام خودشون رو به آمازون ارسال میکنن. بعد از اون، آمازون کارهای لیست کردن محصولات، مدیریت سفارش، ارسال و پشتیبانی مشتری رو انجام میده. به طورکلی محصولات FBA سه ویژگی دارن. اول در الویت نتایج جستجو قرار میگیرن. دوم خریداران به این نوع محصولات اعتماد دارن. سوم برای مشترکین پرایم آمازون هیچ هزینه حمل و نقلی دریافت نمیشه. نحوه انجام یه تراکنش معمولی در آمازون به این صورت که:

1) خریدار یه محصول رو در آمازون جستجو میکنه.
2) خریدار محصول رو در لیست قرار میده و اون رو به سبد خرید اضافه میکنه و روی گزینه تسویه حساب کلیک میکنه.
3) فروشندگان محصول رو از انبار خودشون ارسال میکنن. یا اگه محصول از سیستم FBA باشه، مسئولیت ارسال رو خود آمازون به عهده میگیره.
4) مسئول تدارکات آمازون محصول رو به مشتری تحویل میده. در صورتی که مشتری نیاز به پشتیبانی داشته باشه، میتونه با مرکز پشتیبانی آمازون یا فروشنده تماس بگیره.

آمازون تبلیغات کلمات کلیدی رو به فروشنده میفروشه. ولی هیچ هزینه ای از خریداران دریافت نمیکنه. این شرکت واقعاً خودشو وقف مشتری میکنه و بهترین قیمت های ممکن در اختیار فروشندگان و شرکای محتوا ارائه میده. این یکی از پوینت های مثبت آمازون است و در بحث آمازون بهتر است یا علی بابا به برتر بودن آمازون میرسیم.

برعکس آمازون، مدل کسب و کار علی بابا درست مثل یه بازار واقعی هستش. به عبارت دیگه، این شرکت فقط معامله رو تسهیل میکنه. نحوه انجام یه تراکنش در سایت علی بابا به این صورته که:

1) یه خریدار محصولات رو در سایت علی بابا جستجو میکنه.
2) خریدار بعد از انتخاب محصول، عامل های مختلف مثل نظرات، زمان ارسال، روش ارسال، رتبه‌بندی‌ها رو بررسی میکنه و سپس تصمیم میگیره با استفاده از سایت، هزینه رو پرداخت کنه. اگه لازم باشه، به طور مستقیم با فروشنده چت میکنه و هرگونه اطلاعات اضافی رو میپرسه.
3) فروشنده پس از دریافت سفارش، برای ارسال (از طریق نمایندگان تدارکات یا شرکت ها) آماده میشه.
4) خریدار محصول رو در مدت زمان مقرر دریافت میکنه و در صورتی که نیاز به پشتیبانی داشته باشه، میتونه به طور مستقیم با فروشنده تماس بگیره. بنابراین از زمانی که خریدار کالا رو از سایت انتخاب میکنه و تا نحوه پرداخت هزینه و ارسال باید با فروشنده در ارتباط باشه. درکل شرکت علی بابا هیچ ارتباطی با مشتری نداره.

آمازون بهتر است یا علی بابا؟
آمازون بهتر است یا علی بابا؟

برای خرید عمده آمازون بهتر است یا علی بابا ؟

اگرچه خرید عمده میتونه مزیت بزرگی برای کسب و کارتون ایجاد کنه، اما انتخاب تأمین کننده اشتباه هم میتونه به راحتی سود حاصل از کار رو از بین ببره. برای پیدا کردن تأمین کننده آنلاین باید به سه ویژگی توجه کنیم:

1) کیفیت و بسته بندی محصول، 2) حمل و نقل و 3) سهولت کل فرآیند.

در حال حاضر گزینه های مختلفی از جمله آمازون، علی بابا، ایبی و …. وجود داره که میشه محصولات عمده رو خریداری کرد. اما اینکه کدوم یک از این شرکت ها مناسب هستن، پرسیدن سوالات زیر میتونه کمک کننده باشه:
آیا نیازهای خودتون رو ارزیابی کردید؟ خرید انبوه برای اکثر کسب‌وکارها، اما نه همه، خیلی مهمه. فرض کنید هیچ سابقه ای در فروش محصولات ندارید و نمیدونید چکار باید بکنید. در این صورت فقط وقت و هزینه رو هدر دادید. کسانی که سابقه فروش محصولات رو دارن، باید به دنبال تأمین کننده مناسب باشن.


آیا فروشنده قابل اعتماده؟ وقتی که بدونید قراره چه محصولی رو ارائه کنید، اون وقت ارزیابی شرکای عرضه محصولات آسون تر میشه. پرسیدن اینکه تأمین کننده چقدر قابل اعتماده، مکان خوبی برای شروع هستش. در سایت علی بابا میتونید قابلیت اطمینان رو با جستجوی «تأمین‌کنندگان محصول»، «تضمین تجارت» یا «تأمین‌کنندگان تأیید شده» ارزیابی کنید.


آیا تأمین کنندگان نظرات عالی دارن؟ در این قسمت باید نظرات مشتریان قبلی در مورد عملکرد تأمین‌کننده رو بدونید. این به شما کمک میکنه که بفهمید تأمین‌کننده از لحاظ نوع خدمات ارائه شده، شرح جزئیات محصول، تحویل به موقع کالا و شرایط حمل و نقل به چه صورتی عمل میکنه. در سایت علی بابا، همه این اطلاعات به طور کامل در دسترس خریدار قرار داره. فقط کافیه روی مشاهده نظرات و سوابق تأمین کننده کلیک کنید.


آیا تأمین کنندگان انعطاف پذیر هستن؟ وقتی که قیمت های ارائه شده از تأمین کنندگان رو بررسی میکنید، با تأمین کننده انعطاف پذیر معامله کنید. چون ممکنه یه تأمین کننده در ابتدا قیمت بالایی رو تبلیغ کنه، اما اگه انعطاف پذیر باشه، به طور بالقوه میتونید با قیمت پایین تری محصول رو دریافت کنید.
این قضیه که آمازون بهتر است یا علی بابا به این جا میرسیم که برای خریدهای عمده، هیچ جایی بهتر از علی بابا برای شروع وجود نداره. علی بابا بدون دریافت هزینه حق عضویت، هزاران فروشنده دارای مجوز رو یه جا جمع کرده که با بررسی کامل میتونید بهترین تأمین کننده رو انتخاب کنید.

آمازون بهتر است یا علی بابا؟
آمازون بهتر است یا علی بابا؟

خلاصه مقاله

در ظاهر هر دو شرکت خدمات یکسانی رو به مردم ارائه میدن زیاد نمیشه به اینکه آمازون بهتر است یا علی بابا پاسخ دقیقی داد. در واقع آن ها بازارهای مبتنی بر اینترنت هستن که فروشندگان با خریداران میتونن ارتباط برقرار کنن. اما تفاوت های ظریفی در نحوه ی انجام کار وجود داره. آمازون محصولات خودشو به طور مستقیم به مشتریان میفروشه، در حالی که علی بابا از طریق پلتفرم تائوبائو که بیشتر شبیه ایبی هست، این کار رو انجام میده. در مجموع، اگه تصمیم دارید که محصولات رو با قیمت های رقابتی به صورت آنلاین بفروشید، خرید محصولات عمده فروشی از علی بابا میتونه سودمند باشه. نمیتوان گفت آمازون بهتر است یا علی بابا، چرا که هر کدام ویژگی های خاص به خودشون رو دارند.

 

شرکت پرتوتجارت سپهر دوازدهم

 

شرکت پرتوتجارت با سالها سابقه و همکاری با کارشناسان کاردان در زمینه تجارت و بازرگانی، صادرات و واردات، می تواند راهنمای شما در تمامی امور بازرگانی باشد. از خدمات این شرکت تجاری می توان به مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش، انجام حواله های بانکی، خرید کالا، انجام تشریفات اداری گمرک و پیگیری اسناد، حمل و نقل کالا و … اشاره کرد. پیشنهاد ما درحوزه بازرگانی این می باشد که امور بازرگانی خود را به ترخیص کاران و کارشناسان در این زمینه بسپارید. تا از تجارتی امن و قانونی در اسرع وقت بهره مند شوید.

شما عزیزان می توانید برای هرگونه پرسش و پاسخ در خصوص  خرید کالا از آمازون و علی بابا  با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ثبت سفارش خودکار
آمازون بهتر است یا علی بابا؟

محمد رجبی

محمد رجبی

شرکت پرتوتجارت سپهر دوازدهم

24 پاسخ

  1. I beloved up to you’ll obtain performed proper here. The caricature is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get got an impatience over that you want be turning in the following. sick no doubt come more until now again since precisely the same nearly a lot continuously inside case you protect this hike.

  2. Enjoyed studying this, very good stuff, regards. “The hunger for love is much more difficult to remove than the hunger for bread.” by Mother Theresa.

  3. naturally like your web-site but you need to check the spelling on several of your posts. A number of them are rife with spelling problems and I find it very bothersome to tell the truth nevertheless I’ll surely come back again.

  4. Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with a few pics to drive the message home a little bit, but instead of that, this is wonderful blog. A great read. I will definitely be back.

  5. I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get bought an impatience over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield this hike.

  6. Hi, i think that i saw you visited my site so i came to “return the desire”.I am trying to in finding things to improve my site!I suppose its good enough to use a few of your ideas!!

  7. Thanks , I have recently been looking for information about this topic for ages and yours is the best I’ve came upon till now. But, what about the bottom line? Are you certain about the supply?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *